logo

ORGANIC STYLE

Кизиловий виклик: як виробник ягід використовує світові тренди

Кизиловий виклик: як виробник ягід використовує світові тренди

ORGANIC STYLE 20.05.2020  10:27 546

Варення, сік, пастила, дропси, настоянка та вино — це далеко не повний перелік продуктів, які компанія Famberry виробляє з кизилу, зібраного з найбільшого органічного кизилового саду в Україні та в Європі.

Свій кизиловий шлях власник саду та ТМ Famberry Сергій Ольшанський розпочав ще в 2013 році. Викорчувавши старий сад, родина Ольшанських вирішила посадити на його місці культуру, якої не було на ринку України, — кизил.

«Знайшов розплідник у Криму і привіз звідти 10,5 тис. саджанців кизилу. Потім познайомився із науковцем, професором Світланою Клименко, яка вивела і має в своїй колекції понад 30 сортів кизилу. Вона нас консультувала по саду, підказувала агротехнологічні моменти і до цього часу курує наш сад і має там навіть свою дослідну ділянку, де ростуть нові сорти», — розповідає Сергій Ольшанський.

Сьогодні на площі 12,5 га саду Ольшанських росте понад 24 сорти кизилу. Але цьогоріч заплановано закласти ще 2 га кизилового саду, а загалом проєктна потужність саду розрахована на збір до 6 тис. т кизилу на рік.

Про це розповів Сергій Ольшанський в рамках воркшопу «Успішні історії нішевих культур. Кизил», організованого ГО «Земля Таврії» та проєктом UHBDP.

«На даному етапі кизил збитковий, оскільки потребує великих затрат та інвестицій, а урожайність поки невисока. Цього року саду буде 7 років. Статистика свідчить, що доросле дерево дає до 100 кг ягід. Якщо збиратимемо 150-200 т, можна буде говорити про рентабельність», — зазначає Сергій Ольшанський.

Він зазначає, що вже вкладено достатньо сил та інвестицій у кизилову справу. Сад на крапельному зрошенні, для цього пробили свердловину глибиною 116 м, облаштували накопичувальне водоймище, де відстоюється вода, фільтрується і подається в систему. Також закупили спеціальну техніку для обробки саду, але врожай ягід збирається вручну.

«Кизил не потребує класичного обрізання, як усі інші фруктові дерева. Поки використовуємо збір ягід лише вручну, але розглядаємо можливість у майбутньому використання сучасної техніки для збору врожаю. Торік у розпал сезону в період масового збору кизилу в нас працювало 25 робітників. Збирати кизил нелегко, оскільки дозріває він неодночасно, доводиться до одного дерева підходити декілька разів протягом кількох днів», — розповідає Сергій Ольшанський.

Щоб не продавати ягоду як сировину, згодом підприємство почало займатися переробкою. Знайшли переробні підприємства і виготовляють джеми, соуси, сік, пастилу. Сергій Ольшанський розповідає, що з партнерами нещодавно розпочали виробництво сублімованих продуктів. Вже налагодили виробництво порошку з кизилу, триває робота над розробкою сублімованих кизилово-йогуртових дропсів — суміш кизилу, йогурту та меду. Каже, що це найпопулярніший світовий тренд, тож має всі шанси сподобатись і українцям. Вже до кінця травня дропси мають з'явитися у продажу.

«В планах також виробництво сушеного кизилу — вже куплена машина для видалення кісточки. Цього року з нового врожаю будемо робити сушений кизил та цукати. Інший напрямок, який освоюємо, — це алкогольні напої на кизилі. «Перша Закарпатська Палинчарня» в Ужгороді першою отримала ліцензію на виробництво фруктового дистиляту, цьогоріч ми почали з ними співпрацювати. Вже з нашого кизилу зроблений дистилят, і настоянка через 1,5-2 місяці з’явиться в продажі.

Окрім того, лікеро-горілчаний завод «Гетьман» теж розробив технологію кизилової настоянки і готується до промислового випуску кизилового напою», — ділиться новинами Сергій Ольшанський.

За його словами, наразі великий обсяг кизилу переробляється вже в замороженому вигляді завдяки шоковому заморожуванню, однак ягода при цьому зберігає всі вітаміни. Але коли на кизилову продукцію зросте попит, Сергій Ольшанський не виключає можливості, що прийде час і для виробництва продукції з кизилу, тож потрібно буде більше сировини. В такому разі планують брати сторонню ягоду від інших фермерів або ж створять свій кооператив, який забезпечуватиме людей саджанцями і скуповуватиме врожай.

«Поки що в Україні є лише два великих виробники кизилу — господарство в Херсонській області та ми. Більше великих промислових насаджень кизилу в Україні немає, а лише дрібні по 1-1,5 га. Багато кизилу ще росте у Вінницькій та Миколаївських областях, але це дикороси, несортова ягода і для промислової переробки не підходить. Вважаю, що через 5-7 років в Україні буде в рік збиратися до 2 тис. т кизилу», — зазначає Сергій Ольшанський.

За його словами, зараз найбільша проблема виробників кизилу з продажами продукції, адже він ще не набрав тієї популярності як, наприклад, лохина.

«Багато сил витрачаємо на популяризацію кизилу. Потрібен час, і поступово ця ягода займе свою частку на ринку. Поки що реалізуємо вироблену продукцію через власний інтернет-магазин та свою торговельну точку на гуртовому ринку «Анголенко» у Запоріжжі. Паралельно, і вже доволі тривалий час, ведемо перемовини з торговельними мережами. У VARUS та NOVUS зайшли з пробними невеликими партіями продукції. З «Ашаном» та «Сільпо» теж підписані контракти на поставки свіжого кизилу, але це буде в серпні-вересні. Також маємо партнера REVEN LAVKA, де продається крафтова продукція вітчизняних виробників і місцевих фермерів», — розповідає Сергій Ольшанський.

Окрім того, продукція ТМ Famberry, оскільки сертифікована за системою «Органік Стандарт», орієнтована і на зовнішні ринки. І такі плани, звісно, у Сергія Ольшанського є. Більше того, зразки кизилової продукції від українського виробника вже відправлені до Німеччини, Нідерландів, Японії та США.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram