logo

ORGANIC STYLE

Органічна Скандинавія: ринок Швеції Джерело фото: з особистого архіву Марії Махновець

Органічна Скандинавія: ринок Швеції

ORGANIC STYLE 19.08.2019  07:52 211

Сумарна вартість органічних продуктів проданих у Швеції у 2018 році становила майже 29 млрд шведських крон. Органічна частка в загальній кількості їжі та напоїв склала 9,6%. Але останнім часом темпи зростання ринку органічних продуктів у цій країні сповільнюються.

Про це розповіла консультантка з експорту органічної агропродукції Organic Trade from Ukraine consulting, співзасновниця Agroportex.bio, голова правління ГС «Український органічний кластер» Марія Махновець під час практикуму «Торгові можливості на ринку Скандинавії для виробників продуктів харчування».

«Таке сповільнення на ринку, найімовірніше, пов’язано із тим, що шведські споживачі перейшли на продукти з новим маркуванням звичайної продукції і нові ціннісні пропозиції – менше викидів вуглекислого газу під час виробництва, додаткові стандарти якості, тощо.  Тобто, люди скоріш за все, переходять від просто органічної продукції на не менш якісну звичайну», — пояснює Марія Махновець.

Найбільші канали збуту органічних продуктів в Швеції — ICA, Coop та Axfood відмічають зменшення темпів зростання продажів, але, в той же час, Axfood повідомляє , що вартість органічних продажів у 2018 році зросла.  При цьому зростання в 20-70% фіксуються в менших мережах — Lidl та Netto, а також в електронній комерції.

Марія звертає увагу, що шведи не надто вирізняють органіку серед продуктової корзини, як це роблять більшість споживачів у інших країнах ЄС.

Особливості органічного ринку Швеції

Швеція має власний органічний стандарт KRAV - стандарт асоціації виробників, що адаптований до європейських вимог IFOAM і у деяких сферах має ширший спектр застосування. Крім того, стандарти KRAV визначають правила для територій, які не охоплені регулюванням ЄС — наприклад, рибальство, забій худоби та сертифікація ресторанів. 

«Позначка KRAV використовується на 80% органічних продуктів, що продаються у Швеції. Як заявляє сама організація KRAV — фермери , які займаються cільськогосподарським виробництвом сертифікованим KRAV, повертають вартість приблизно у 1,5 мільярда шведських крон щороку», — зазначає Марія Махновець.

За її словами, 70% органічних площ сертифіковано за стандартами KRAV, що становить 20% площ від загальної площі сільськогосподарських угідь у Швеції. Тобто, із 609 тис. га сільськогосподарських земель Швеції під органікою (зокрема і у перехідному періоді) – 428 тис. га сертифіковані KRAV.

«До речі, мета уряду до 2030 року - 30% сільськогосподарських угідь Швеції мають бути органічними і частка споживання в державному секторі органічної сертифікованої продукції повинна складати 60%.

Що експортувати?

Насамперед Марія Махновець звертає увагу, що для того щоб бути конкурентним на ринку Швеції українським виробникам потрібно підтвердити, що їхнє органічне виробництво не перевищує ліміти по викидам вуглекислого газу (CO2 footprint). 

«є непоганим ринком збуту для таких продуктів як органічний білий хліб чи рафінований цукор, морозиво, готові органічні страви, фруктово-трав`яні чаї. За даними одного з шведських імпортерів, в минулі роки Україна постачала в Швецію органічну пшеницю для харчової промисловості. Споживачі віддають перевагу тим продуктам, які піддаються найменшій обробці, а отже, є більш корисними для здоров’я, і виробляються екологічним способом. Також тут існує мода на змішування традиційних рецептів із нетрадиційними для цієї місцевості добавками — додаванням перцю чилі, екзотичних овочів чи фруктів. Тут не люблять перероблених і «складних» продуктів, але популярними є продукти із позначками «непастеризований», «не фільтрований», — завважує Марія Махновець.

Окремої уваги заслуговує упаковка продукції, а особливо інформація, що міститься на ній. За європейськими органічними стандартами, обов’язково має бути інформація про місце виробництва, назва експортера чи імпортера продукції та їх адреси, інформація про органічний статус, код органу сертифікації, перелік інгредієнтів продукції якщо більше одного.

Примітка: З-поміж усіх скандинавських країн, Швеція також відрізняється тим, що саме в цій країні, кожен рік проходить виставка органічної продукції Nordic Organic Food Fair. Цього року виставка проходитиме 13-14 листопада в місті Мальмо.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram