logo

ORGANIC STYLE

Тенденції в органічному ягідництві: чому в дрібних виробників вища врожайність та куди поділась малина

Тенденції в органічному ягідництві: чому в дрібних виробників вища врожайність та куди поділась малина

ORGANIC STYLE 10.02.2020  07:27 328

Три основних підсумки органічного виробництва в 2019 році — це зменшення органічного сертифікованого виробництва малини, стабілізація кількості учасників ринку, зростання площ під лохиною і вільна ніша іншої органічної ягоди.

Про це повідомив координатор плодово-ягідного напрямку сертифікації ТОВ «Органік Стандарт» Василь Шукалович під час міжнародного форуму S-Fruit Transformation 2020.

Відповідно до розподілу «Органік Стандарт» виробників ягід за розмірами господарств і за об’ємами виробництва, вони розподілилися майже рівномірно, але найбільш чисельна група господарств, які мають ягідні плантації від 3 до 6 га. Великі підприємства  з площами понад 12 га забезпечують половину всього валового виробництва ягід і майже 70%  малини.

«По всім групам ягід в органічному виробництві найбільшу урожайність мають дрібні фермерські господарства. Скоріш за все. Це тому що вони мають змогу оперативніше зібрати ягоду та можливість краще доглянути насадження», — зазначає Василь Шукалович.

Малина: зменшення виробництва

За даними сертифікаційного органу «Органік Стандарт», минулого року в порівнянні з 2018 роком значно скоротились площі під органічною малиною з 583,8 га до 486,1 га. Відповідно зменшилися і об’єми виробництва цієї ягоди — торік вироблено 1911 тонн малини, а в 2018 році було 2883 тонни. Тобто в 2019 році за попередніми даними зібрано на 972 т менше малини.

«Площі під малиною або ж деякі виробники обмежили площі цієї ягоди до 20 га. Багато фермерів, які зайшли в цей сегмент раніше не змогли справитись з тими викликами — закладкою ягідників, хворобами малини, а частина з них можливо переоцінила свої можливості. Виробники змушені були скоротити площі або вийти з ринку. В тих, хто ж залишився в цьому сегменті теж частина насаджень загинула. Тому ми бачимо зменшення насаджень малини в 2019 році», — пояснює Василь Шукалович і додає, що стикнувшись з ситуацією з малиною виробники почали з обережністю ставитись до інвестицій в сектор ягідництва.

Лохина: зростання в 4,5 рази

На відміну від малини зовсім інша ситуація з виробництвом лохини. За словами Василя Шукаловича насадження лохини щороку зростає в 2,5-3 рази і торік було закладено досить багато нових площ.

«Насадження, які закладалися 3-4 роки тому якраз починають входити в стадію активного плодоношення і ми бачимо за останній рік суттєве зростання виробництва лохини — майже в 4,5 рази. В 2019 році було вироблено 136,8 т лохини, в 2018 році цей показник був 31,6 тонн. При цьому, виробників лохини не багато: господарства, які мають під лохиною менше 1 га — 5, від 1-10 га — 4 підприємства і понад 10 га — 3 підприємства. Але ще маємо багато площ, які не вступило в плодоношення», — пояснює експерт.

Суниця садова: менше на 10 га і 90 тонн

Площі в 2019 році під суницею садовою зросли незначно з 87,6 га в 2018 році до 96,7 га в 2019 році. Частина виробників пішла з цього ринку, а деякі фермери, маючи економічні та технологічні проблеми, перестали сертифікуватися як органічні.

«Але ті оператори, які залишилися на ринку, інвестували у насадження. Відтак загальна площа не сильно зросла, однак загальна тенденція до зростання насаджень є», — стверджує Василь Шукалович.

Щодо обсягів виробництва суниці, то в 2019 році вони зменшились на 90 т і склали 464,5 тонн. Експерт пояснює це насамперед несприятливими погодними умовами, які спостерігалися в регіонах, де найбільше вирощують суницю.

Дикорослі та інші ягоди

Інші ягоди  — це доволі специфічна ягода (порічка, шипшина, кизил), де присутні не великі виробники і насадження не є промисловим. Вони розкидані в близько 100 операторів органічного ринку ягідництва.

«В нас є також ринок дикорослих органічних ягід — чорниця, наприклад є лідером в експорті серед ягідної продукції. Операторами органічного ринку в 2019 році було заготовлено майже 7886 т чорниці, 239,9 т — шипшини, 218,3 т — ожини, 194,5 т – журавлини, 189,7 т - брусниці. Обсяги порівняно з 2018 році знизились через погодні умови та проблемою з заготівлею на початковій ланці пов’язаній з відсутністю людей для збирання ягоди», — зазначає Василь Шукалович.

За його словами, специфіка заготовлення дикорослої продукції в тому, що вона реагує на ринок та цінові коливання — якщо є ціна і попит - її заготовляють.

Головні виклики органічного ягідництва

Компанією «Органік Стандарт» було проведене дослідження з залученням виробників органічних ягід, щоб з’ясувати, які основні виклики стоять перед ними. Переважна більшість із них на перше місце поставили — питання нестачі людських ресурсів для забезпечення нормального виробництва органічних ягід. На другому місці виробники поставили — підбір засобів та добрив для догляду за рослинами. Третім фактором, який впливає на виробництво названо якість садибного матеріалу і відповідність сортів, які було вибрано для закладки природно-кліматичним умовам.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram